Terima kasih pada anda yg sudi....

Saturday, May 15, 2010

Mayat Dihurung Semut, Diratah Ulat

Mayat Dihurung Semut, Diratah Ulat

KALAU kita baca surat khabar atau tengok TV, laporan tentang sumbang muhrim dah jadi macam berita biasa. Hari-hari ada kes bapa rogol anak, abang rogol adik, datuk rogol cucu, bapa saudara rogol anak saudara. Yang sedihnya, kebanyakannya dilakukan oleh orang yang
beragama Islam.

Jadi sebab gejala itu dah makin teruk, eloklah kalau saya ceritakan pengalaman saya menguruskan satu jenazah yang pernah terlibat melakukan perbuatan tersebut. Ambillah iktibar daripada cerita saya ini.
Jenazah yang saya uruskan itu ialah seorang bapa yang mencabul tiga anaknya. Sama ada tiga anak gadisnya itu sudah tercemar atau tidak wallahuaklam, tapi memang mereka mengaku telah dicabul oleh arwah bapa mereka. Sama ada mereka melindungkan sesuatu daripada saya atau tidak, jangan tanya saya, saya tak tahu.

Kalau masa hidupnya si ayah berbuat jahat pada anaknya, nak jadikan anaknya bahan pemuas nafsunya, apa yang terjadi apabila matinya? Allah Maha Besar...lelaki itu mati dalam aib sampai anak-anaknya sendiri tidak mengenalinya. Malah mereka ceritakan tentang perangai buruk arwah bapa mereka kepada saya.

Kisah ini berlaku lebih 10 tahun lalu, di sebuah tempat di Pulau Pinang. Sedang saya berehat tiba-tiba saya dapat satu panggilan daripada menantu Allahyarham.

"Assalamualaikum ustaz. Ustaz boleh uruskan mayat ke?" tanya menantu Allahyarham itu yang juga seorang ustaz. Menantu Allahyarham ini berkahwin dengan anak gadisnya yang sulung. Lelaki itu ada tiga anak, semuanya perempuan. Dua lagi belum berkahwin.

Saya kata, "Boleh ustaz. Lama dah saya buat pengurusan jenazah ni. Sejak tahun 1958 lagi masa umur saya awal 20-an," jawab saya.

Kalau macam tu baguslah ustaz," katanya.

"Kenapa?" tanya saya, hairan.

Macam ni ustaz. Bapa mentua saya meninggal dunialah ustaz. Tapi keadaan mayat dah teruk sikit. Dah empat hari meninggal baru orang tau. Jadi pihak di tempat mentua saya tinggal tak mau uruskan jenazahnya."

'Tak apa... bawalah ke sini. Macam mana busuk pun saya akan terima."

Tidak lama kemudian jenazah lelaki itu pun dibawalah ke masjid tempat saya tinggal.
Betul seperti apa yang dicakapkan, mayat lelaki tersebut dah kembung. Ulat dah penuh di badannya. Muka dia kita tak kenal lagi sebab dah habis kena makan semut.

Maafkan saya sebab saya terpaksa bercerita sedikit tentang jijik dan ngerinya keadaan jenazah. Di badannya, ulat-ulat sudah menebuk dan makan daging-dagingnya. Busuknya susah nak kata. Begitu juga di muka. Ulat dan semut menghurung daging mata, hidung mulut, telinga
dan seluruh mukanya. Mereka makan daging-daging itu dengan lahap. Merayaplah ulat dan semut di seluruh badan mayat itu. Yang ulatnya menguit-nguit, merayap dari satu bahagian badan mayat ke satu bahagian yang lain.

Dalam perutnya yang kembung pula kita tak tahu berapa ribu ulat lagi yang ada yang tengah makan isi perutnya itu. Yang di luar badan pula menguit-nguit merayap di atas tilamnya. Memang jijik.

Ada yang kata pada saya, "Ustaz, agaknya ni sebab bumi tak nak terima jasadnya yang lengkap macam orang lain tak?" Saya diam saja, tak tahu nak jawab. Allah lebih mengetahuinya. Semoga Allah ampunkan dosa Allahyarham.

Namun ada satu yang agak pelik juga bagi saya. Tangan Allahyarham itu terkembang macam lepas kita turunkan tangan selepas takbir, tapi tak sempat nak kiam. Berhenti tengah-tengah.
Sama ada tangan dia jadi macam tu sebab badannya membengkak atau sengaja Tuhan nak tunjukkan sesuatu pada jenazah lelaki itu wallahuaklam, susah saya nak jawab. Kami cuba-cuba juga lenturkan tangannya supaya turun dan boleh kiam, tapi gagal.

Walaupun jenazah itu aib, busuk, berulat tapi sebagai seorang pengurus jenazah, kami perlu uruskannya dengan sebaik mungkin. Selepas mandi dan buangkan ulat dan semut mana yang boleh, saya pun kapankan jenazah Allahyarham, Cara yang digunakan ialah dengan memasukkan
jenazah dalam sarung plasik, kemudian kami pulas bahagian pangkal dan hujung plastik itu. Apabila plastik makin ketat maka tangan Allahyarham yang terkembang tadi pun turun ke perutnya dengan sendiri. Selepas itu barulah kami kapankan dengan kain putih. Jadi dengan
cara itu kain kapan tak kotor, tak busuk. Ketika sedang menguruskan jenazah itulah tiba-tiba
anak-anak Allahyarham datang kepada saya. Salah seorang daripadanya bertanya kepada saya.
"Ni bapa saya ke ustaz?"

"Saya tak tau. Saya mandikan saja. Tapi awak tengoklah dokumen-dokumen tu," jawab saya.
Lepas tengok-tengok dokumen si mati, memang sahlah jenazah yang saya uruskan hari itu adalah bapa mereka. Kasihan ... sampai anak sendiri pun tak kenal bapa. Bukan salah mereka, sebab memang muka Allahyarham dah dimakan semut dan ulat Selepas menengok jenazah bapanya, anak Allahyarham itu memberitahu saya, menceritakan tentang sesuatu yang amat menyedihkan saya.

Katanya, mengeluh, "Alah ustaz ... bapa kami dulu jahatnya bukan main. Sampai kami pun dia nak rogol. Lupa ke dia yang kami ni anak dia, keturunan dia, darah daging dia. Bukan ibadat yang nak dibuatnya, tapi kerja-kerja tak elok pula yang dilakukan.

Sebab dah tak tahan dengan perangainya sampai kami lari dari rumah. Kalau kami duduk lama, tentu kami terus jadi mangsa bapa. Agaknya sebab itulah dia mati macam ni. Nilah balasan Tuhan."

"Tak apalah nak... ini semua kuasa Allah. Boleh jadi Allah tak mahu hangpa tengok mayat bapa hangpa.

Boleh jadi. Yalah... sebab bapa hangpa dah buat benda tak elok pada hangpa. Jadi hangpa kenalah terima hakikat ni."

Selepas jenazah dikebumikan, anak-anak Allahyarham terus balik ke Kuala Lumpur. Saya dengar
mereka tak balik langsung tak tengok langsung rumah lama mereka itu. Malah saya dibeitahu bahawa rumah itu telah pun dijual tidak lama selepas kematian bapa mereka.

Kasihan, akibat nafsu si bapa, anak-anak yang hidup tertekan. Bagaimana kehidupan mereka sekarang saya pun tak tahu. Sejak kejadian itu, saya tak dengar sebarang cerita tentang mereka. Saya harap hidup mereka kini aman, bahagia.

Sebenarnya saya memang kenal Allahyarham dan tahu serba sedikit latar belakangnya. Kebetulan pula rumahnya dekat dengan rumah adik-beradik saya, jadi selain cerita daripada anak-anak Allahyarham itu, banyaklah lagi cerita yang saya dengar mengenainya. Orang di tempat tinggalnya pun memang tahu sangat perangai lelaki tadi.

Daripada apa yang dimaklumkan kepada saya, lelaki itu semasa hidupnya memang bernafsu buas. Apabila isterinya meninggal dunia, dia cuba nak jadikan anak-anaknya yang masa itu tengah remaja sebagai tempat lepaskan nafsu.

Rumahnya pula kecil, tak ada bilik. Semua tidur sama-sama. Apabila lapang macam tu, tentulah si bapa ni tergugat imannya. Tambah pula isterinya dah tak ada. Maka dia pun mula buat jahat.

Pernah sampai anak-anaknya itu menangis sebab dicabul lelaki tadi. Orang kampung pun datanglah tengok, tanya kenapa sampai jadi macam tu. Anak-anak lelaki itu pun mengadu dengan orang kampung tentang perangai bapa mereka. Akhirnya sebab dah tak tahan lagi dengan perangai bapa, mereka lari dari rumah.

Akibat betuankan nafsu, maka terimalah akibatnya. Anak-anak jadi susah, lelaki ini pula hidup tunggang-langgang seorang diri. Apabila anak-anak dah lari, dah benci dengannya, maka tinggallah lelaki tadi seorang diri. Sakit pening makan pakai semua uruskan sendiri.

Suatu hari, tidak tahulah kerana sakit apa, lelaki tadi meninggal dunia di dalam rumahnya. Seorang pun tak tahu sampailah hari keempat apabila mayatnya mula berbau.

Masa mayatnya dijumpai, lampu masih bernyala lagi. Mujur lampu minyak tanah dia tak terbalik, kalau tidak tentu habis rumah terbakar.

Begitulah yang jadi pada kita kalau hidup bertuankan nafsu sampai anak sendiri pun nak 'dimakan'. Akibatnya anak-anak lari, hidup susah sebab tak ada orang yang hiraukan makan minum, sakit pening dan akhirnya mati pun orang tak tau. Malah apabila dah meninggal anak-anak masih belum hilang bencinya kepada si bapa.

Nasihat saya, jauhilah daripada buat benda-benda buruk macam ni. Satu lagi, apabila anak dah baligh, tidur asinglah antara anak lelaki dan anak perempuan. Anak tidur bilik lain, ibu dan bapa pula tidur bilik lain. Kalau tidur sekali, tak kira lelaki ke perempuan, memang tak
mustahil terjadi benda-benda macam ni. Maklum sajalah ... nafsu.

Mana ada orang yang tak buat jahat. Masa kecil lainlah, tapi apabila dah tua berubahlah. Banyakkanlah beribadat, betaubat, bukannya jadi makin ligat.

Sumber: Mastika

No comments:

Post a Comment

14 mei.... hari indah buat aku sebagai ibu.

Tarikh 14 mei setiap tahun datang dan berlalu silih berganti Aku bahagia .... Penuh dengan memori indah.... 3 puteri kesayangan pinjama...