Recent Posts

Monday, August 30, 2010

Kek punya hal

Semalam berhajat sangat nak buat mini oreo cheese cakes macam kak wan punya.Walau dah tengah malam saya gagah kan juga buat kek tersebut walau pun dah kepenatan.... nak jadikan cerita..saya terlelap masa kek dibakar....entah macamana jadi macam awan hitam berkarat(hangus)...ishhh...sedih bebenor...
Daripada membazir macam tu je...saya ambik mana yang boleh dipakai...saya campurkan dengan adunan kek chocolat mois resepi dari blog kak wan juga.Jadilah macam ni...ni belum di mekap lagi...

ada nampak cheese ada bintik -bintik chipsmall...

Resepi  Moist Chocolate Cake Kak Wan
Bahan-bahan
250 gm tepung gandum
1 tsp soda bicabonate
1 tsp baking powder
250gm mentega
300gm gula kaster
1 tsp esen vanila
6 biji telur
1 tbsp cuka makan

Pes Koko
100gm sebuk koko
60 gm Castor Sugar
250ml air panas
(Satukan semua bahan dan kacau menjadi pes koko)

Cara-cara
1.  Ayak tepung, soda bicabonate dan baking powder.
2.  Pukul mentega dan gula hingga kembang, masukkan telur sebiji demi sebiji, esen vanila dan cuka makan.
3.  Masukkan tepung berselang-seli dengan pes koko, gaul hingga rata.
4.  Tuang ke dalam loyang 9" yang telah digris dan bakar pada suhu 160C selama 45 minit atau tidak melekat pada lidi.

Alhamdulilah akhirnya menjadi juga....campuran antara cake chocolate moist dan cheese cake.

Setelah dimekap untuk birthday habby...tersayang..

No comments:

Post a Comment