Terima kasih pada anda yg sudi....

Wednesday, September 9, 2015

Kuih Lapis Pelangi


Kuih Lapis Pelangi







Assalamualaikum buat pengunjung blog kesayanganku 
terima kasih kerana sudi menjengah di blog yg tak seberapa ini . Himpunan resepi untuk kegunan anak - anak saya di masa akan datang
kali ini dengan resepi kuih lapis pelangi .banyak kali dak saya membuatnya sama ada untuk makan sendiri atau tempahan untuk kawan - kawan. sumber asal saya dapat resepi ini dari fb dan resepi asal adalah dari guru saya Chef Asma. Dalam resepi ini ada perubahan sedikit mengikut selera saya.

resepinya

bahan A

320 gula
320 tepung beras
160 tepung gandum

bahan B
500 ml santan pekat
1070 ml air
satu sudu teh garam
 * bahan b di masak sehingga gula larut sahaja (suam-suam kuku)

cara: 

1)satukan bahan A dan B dalam satu mangkok.sebatikan
2)bahagikan kepada 6 bahagian sama banyak dan letak pewarna
3)kukus setiap lapis lima minit
4)kukusan terakhir 20 minit
5) sejukkan baru di potong

selamat mencuba....







1 comment: